A radikális baloldal hiányáról

Nemcsak polgári baloldal nincs, radikális baloldal sem létezik Magyarországon. Magunkra maradtunk.

A mai kor fasizmusáról - és ami ezzel összefügg

2015. november 05. 19:47 - aLEx

A radikális baloldal cserbenhagyja a társadalmat

 

Nagyon szeretünk fasisztázni, egyebet se tudunk. Minden bajunk forrása a fasizmus nyomulása. Hát persze, hiszen nekünk más előzményünk nem is volt, amihez visszatérhettünk volna a rendszerváltáskor, mint a fasizmus. Ez látható volt már az Antall-kormány idején is, ahogy a demokrata köntösből előbújt Csurka István. Majd a liberálisok bábáskodásával sikerült ebben az alkotó légkörben a náci szellemet is kiereszteni a palackból. Legyen csak talonban, még jól jöhet a kommunisták ellen! Ma már mindenünk van ezen a téren: fasisztoid kormánypártunk, és a kormányváltás legnagyobb esélyese a náci párt. Sikerült összehoznunk a szebb jövőt! A Horthy-korszak restaurációja tökéletesen megvalósult!

A mai kor magyarországi fasizmusa a liberális demokrácia terméke. Abban az értelemben egészen biztosan így van, hogy a sajátságos módon hazánkban balliberálisnak nevezett, de valójában neokonzervatív politikai irányvonalnak sikerült magát olyan mértékben megutáltatnia a választópolgárokkal, hogy ennek a folyamatnak törvényszerű eredménye volt a "nemzeti oldal" térnyerése, amely a fasisztoid jobboldal és a nyilasokra hajazó szélsőjobb gyűjtőfogalma lett.. A polgári baloldalt ugyanis a globális kapitalizmus lakájpártjai, az ún. nyugatos demokrácia hívei alkotják, akik az Egyesült Államok és az Európai Unió érdekeinek képviseletével - nyugodtan kimondhatjuk - kivívták maguknak az "idegenszívű hazaáruló" címet. Ők a mai kor labancai.

Az elmúlt negyedszázad során hazánkban szinte kizárólagos módon a politikai versenytárs hibáira épített negatív kampány vált általánossá. Ennek az "álbaloldali" negatív kampánynak immár hagyományosnak tekinthető elnevezése az "antifaxista összefogás", mely elnevezés arra utal, hogy a fogalom mára teljesen kiüresedett és kontraproduktívvá vált. Törvényszerű a rendszerváltásból való kiábrándulás, de pozitív tartalmú és megvalósítható javaslatokat senki nem tud felmutatni a válságból való kilábalásra. Nincs más, csak a farkassal való riogatás.

A jövőképünkben pedig kétféle fasizmus rémképe jelenik meg, mint egymás alternatívái: a történelmileg már megismert, az úgymond klasszikus fasizmus, és a még ismeretlen, a jövőben fenyegető neokonzervatív "liberálfasizmus", amit a globális kapitalista világállam fog számunkra jelenteni. Mielőtt valaki tiltakozna, sietek kijelenteni, hogy ez utóbbi fogalomban sincs semmi önellentmondás, lévén a neoliberalizmusnak köze nincs a liberális szabadságeszméhez. Tessék eldönteni, hogy melyik a tetszetősebb! Harmadik alternatíva egyenlőre nincs...

Az "antifaxista összefogás" ugyanúgy hamis fogalom, ahogy hamissá vált a "baloldal vs. jobboldal" sztereotípia is, lévén a mi "polgári baloldalunk" egyáltalán nem baloldal, hanem nagyon is neokonzervatív jobboldal. Ezért nevezhető "álbalnak". Csak a Fideszhez és a Jobbikhoz való viszonyát tekintve van balra. De ugyanakkor a nemzeti oldal rendre balról kerüli az "álbalt". Ha ezt megértettük, akkor azon sincs mit csodálkozni, hogy a "nemzeti oldal" globalizáció-ellenessége sok vonatkozásban mutat antifasiszta jelleget a liberálfasiszta globális kapitalizmussal szemben, mert ez utóbbinak az "álbal" kritikátlan kiszolgálója. Éppen ezért kéretik nagyon óvatosan bánni az antifasiszta összefogás fogalmával!

 

 

De ehhez a jobbratolódáshoz és nyílt fasizálódáshoz kellett még valami más is, amiről nem szokás beszélni: a radikális baloldali impotencia. Vagyis az, hogy a radikális baloldal sem tud értelmes alternatívát felmutatni. Csak a Kádár-rendszer iránti nosztalgiára épít, és csak lebegteti a levegőben, hogy a mai vadkapitalizmusnál (maffiakapitalizmusnál) tudna jobbat is, de ebből semmit nem bizonyít.

A radikális baloldali pártjaink ahelyett, hogy a marxizmus megújításával foglalkoznának, hogy a mai világ problémáira korszerű választ tudjanak adni, hogy olyan választási programokat dolgoznának ki, amellyel maguk mellé tudnák állítani a szavazókat, még mindig a marxizmus-leninizmus hallhatatlan dogmáival vannak elfoglalva, és üres demagógiára alapozott kifogásokat keresnek, hogy ne kelljen a parlamentbe vinniük az osztályharcot. Mintha véletlenül se akarnák a képviselőiket bejuttatni a parlamentbe, mert az felelősséget jelent. A "minél rosszabb, annál jobb!" cinikus elvét követve nem törekszenek többre, mint hogy káderpártként az 1%-ot el sem érő kamupártok legyenek. De ezzel valójában csak annyit érnek el, hogy marxista-leninista kádertemető válik a káderpártjaikból.

A radikális baloldalon mintha mindenki elfeledkezne arról, hogy a fasizmus kihívására adott adekvát válasz a kommunista eszme volna. A magyar társadalom egészen nyilvánvalóan radikalizálódik, és jelzi az igényét, hogy a globális kapitalizmus ellen radikális válaszokat vár. És ezt, ha nem kapja meg a radikális baloldaltól, akkor a szélsőjobboldalra szavaz. Ez ellen teljesen kontraproduktív a farkassal riogatni, mert konkrétan megfogalmazott és megvalósítható programokra volna szükség, amelyek kielégítik a társadalom antikapitalista és globalizációellenes igényeit. Ebben a helyzetben a radikális baloldal úgy érzem, hogy cserbenhagyja a társadalmat. Egyértelműen le is mérhető volt mindez azon a tényen, hogy 2010-ben mintegy másfél millió baloldali választópolgár szavazott át a jobboldalra és a szélsőjobbra. Eközben a radikális baloldal nem tudott népszerűség növekedést felmutatni. Ez a helyzet 2014-ben megismétlődött. Majd miután (az internetadó és más ügyek kapcsán) tavaly ősszel zuhanni kezdett a kormánypártok népszerűsége, ismét nem a radikális baloldal támogatottsága nőtt, hanem a szélsőjobboldalé.

Nyilvánvaló a következtetés, hogy a szélsőjobb hatalomra jutásáért a radikális baloldalt fogja terhelni a felelősség. Ez ellen a farkassal való riogatás nem fog felmentést adni.

 

 

Mindezt azért mondom el, hogy rávilágítsak, a radikális baloldal számára még mindig az tűnik a feladatnak, hogy a mai kor fasizmusának definícióját adja. Dr. Nagy András írására utalok ezzel, amelyet szintén nem jellemez más, mint a farkassal való riogatás szándéka. A nagy tudású szerző írja a fasizmus fogalmáról, idézem: "A fasizmus a gazdasági-társadalmi válságok idején lecsúszó középosztály világnézete, ideológiája és mozgalma:

  • mivel nem tudnak/nem akarnak lecsúszásuk valódi, társadalmi okaival szembe nézni (mert egy olyan társadalmi-gazdasági alakulatot, a kapitalizmust, kellene elvetniük, amelynek haszonélvezői voltak és azok is szeretnének lenni), azért bűnbakot keresnek és találnak;
  • mivel lecsúszásukkal elvesztik hagyományos kapcsolataikat, “barátaikat”, azért rettenetesen magányosakká és frusztráltakká válnak, ezt csordába verődéssel, teljesen bizonytalan jövőképüket pedig egy vezér iránti feltétlen rajongással kompenzálják;
  • elveszett identitástudatukat féktelen sovinizmussal, a megtalált bűnbakok és a másként gondolkodókkal szembeni tomboló agresszivitással pótolják."

 

Gondolom egy pillanatig sem vitatható, hogy a radikális baloldali munkás és értelmiségi (zömmel nyugdíjas) gondolkodók, különös tekintettel a mellőzött marxista értelmiségre, szintén a lecsúszó középosztályhoz sorolhatók, akik nem tudnak, vagy nem akarnak a lecsúszásuk valódi társadalmi okaival szembenézni, mert a megbukott szocializmus haszonélvezői voltak, de az máról holnapra ilyen egyszerűen nem hozható vissza. Ők is bűnbakot keresnek és találnak, nem?

Gondolom ez a lecsúszás a marxistákat is rettenetesen frusztrálja, ezt ők is csordába verődéssel és az eszme iránti feltétlen rajongással kompenzálják. Sőt az is feltételezhető, hogy elvesztett identitástudatukat ők is a megtalált bűnbakokkal és a másként gondolkodókkal szemben tomboló agresszivitással pótolják. Sőt, talán még a vezér iránti féktelen rajongás is felismerhető (jelen esetben ez volna Sztálin).

Mindezt azért mondom, mert nem látom a képességet a szembenézésre és a tanulságok levonására szocializmus bukásának okaival kapcsolatban. Ezért jelenik meg a bűnbakképzés. Olyanokra mutogatunk, mint Gorbacsov, a szocializmus külső és belső ellenségei, csak éppen a saját hibáinkról és bűneinkről nem esik szó. Ez a bűnbakképzés. (Én magam is voltam már ellenségnek kikiáltva, pl. CIA-ügynöknek. A tomboló agresszivitást én is tapasztalom.)

A csordába verődés pedig magában a káderpártokban megvalósul, melynek honlapján falkába verődve irtjuk a gonosz ellenséget. Ez teljesen általános a blogvilágban - világnézettől függetlenül. A hétköznapi sztálinizmussal pedig találkozni lehet bármikor.

 

 

Ezek után már csak a költői kérdés maradt, hogy megfogalmazzam: mivel magyarázható a radikális baloldali káderpártok passzivitása és cinikus tétlensége a mai világban? Miért hagyják cserben a társadalmat? Miért lökik a baloldali szavazókat oda a fasisztoid kormánypártnak és a nyilaspártra hajazó szélsőjobbnak martalékul? Hogy a farkassal lehessen riogatni?

A radikális baloldali pártokat határozott felelősség terhelni a fasizálódási folyamatért és a szélsőjobb esetleges hatalomra kerüléséért. De felelősség terheli a négymilliós szegénység kialakulásáért is! A "minél rosszabb, annál jobb!" elvéért!

Ezeket az ellentmondásokat nem antifasiszta baloldalként kell megoldani, mert itt egészen egyszerűen nem fasizmusról van szó, hanem a radikális baloldali impotenciáról. A fasisztoid jobboldal tehetségesebb a populista demagógiában, mint a marxista-leninista dogmatizmus. Rá kellene jönni, észre kellene venni végre, hogy a társadalom nem vevő a 100-150 éves dogmákra. És ezen nem megsértődni kell, hanem nekiállni dolgozni és a marxizmust megújítani, hogy a Magyar Gárdában önként aktív részvételt vállaló fiataloknak is meg tudjuk magyarázni, hogy miért van igaza a kommunista nézeteknek a fasizmussal szemben. A magyar társadalomnak ugyanis a szélsőjobbos fiatalok is tagjai, őértük is tennünk kell! De nem úgy, hogy lefasisztázzuk őket!

Az a véleményem, hogy a Jobbikos fiatalok határozottan szimpatikus közösségi vonásokat mutatnak fel. A mi személyes felelősségünk, hogy nem egy baloldali közösségben találják meg a helyüket.

 

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://radikalis-albal.blog.hu/api/trackback/id/tr228051588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kincse- 2015.11.05. 22:37:54

Mit is mondhatnék, egyetértek, mint régen is, nagyon tisztán látod a helyzetet.
(Üdv, Only)

aLEx 2015.11.05. 22:41:15

@Kincse-:

Szia kismadár! Hát te mindenütt ott vagy?
(Engem egyenlőre bántanak még eleget, mert új fiú vagyok. De nem tesz semmit...)

Kincse- 2015.11.05. 23:17:28

@aLEx:
hol bántanak?

aLEx 2015.11.05. 23:19:19

@Kincse-:

Hát nem itt. Itt még hozzám se szóltak - rajtad kívül.
A radikális baloldali blogfelületeken, a sztálinisták, meg a dogmatikusok.

Kincse- 2015.11.05. 23:31:03

@aLEx:
Ne búsulj, csak nem tudnak lépést tartani veled, az a bajuk.

aLEx 2015.11.05. 23:36:16

@Kincse-:

Egyáltalán nem búsulok. Ez itt frankó, mert lehet moderálni, De írogattam olyan helyeken, ahol nem lehetett. Elképzelheted milyen az, amikor egyszerre hárman-négyen neked esnek trágár szavakkal ócsárolni, ahol nem rendelkezel admin jogokkal.

Egyenlőre technikailag ismerkedek, és ez nagyon érdekes. Idővel talán megtalálnak az olvasók is.

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.11.06. 06:05:02

Ne keverjük a fasisztát az újjobbal. Mint ahogy az újbal sem feltétlenül kommunista.

Az újjobb ugyanúgy a liberalizmus ellensége, mint ahogy a bal is (természetesen nem az álbal).

Magyarország baja, hogy létezik bizony fasizmus is, annak ellenére, hogy jelenleg a Jobbik igyekszik váltani ezen. De még a Fidesz határvidékén is megesik fasizmus.

A marxizmus bukott. A mai választóvonal a liberalizmus mellett és ellen áll. Amíg ezt ti, marxisták, nem ismeritek fel, sosem jöttök rá a valóságra, az újjobb nem fasiszta, s természetes szövetsége az újbalnak, lásd a jelenlegi görög kormányt.

Kincse- 2015.11.06. 09:19:18

Alex, a blogokat te is felkeresheted, ismerkedhetsz, kategóriák szerint vannak csoportosítva a főoldalon lévő menüpontoknál.

aLEx 2015.11.06. 11:17:37

@maxval bircaman főszerkesztőhelyettes:

Az újjobb fogalmával még csak ismerkedem, de lehet benne valami. Viszont azzal hagyjál, hogy a marxizmus bukott! Akkor igen, ha a marxisták kizárólag a dogmatikusokat jelentik. De ha nem, akkor miért volna bukott?

Teljesen mindegy, hogy hol húzódik a választóvonal, mert a kapitalizmus általános válságára a választóvonal egyik oldalán sem tudják a választ - a marxistákat leszámítva. (De ezen nem veszünk össze, ismerve az antimarxizmusodat.)

aLEx 2015.11.06. 11:19:41

@Kincse-:

Igen már sikerült kiszúrni magamnak követésre érdemes blogokat és most ismerkedem.
Nagyon jó itt a keresőrendszer.

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.11.06. 13:54:33

@aLEx:

Vedd észre: te SEM vagy marxista, mert csak Marx egyes eszméit fogadod el.

Az igazi marxisták azok, akiket te sztálinistáknak hívsz. Ők hisznek Marx egész munkásságában.

aLEx 2015.11.06. 13:57:58

@maxval bircaman főszerkesztőhelyettes:

Ne akard megmondani helyettem, hogy én ki vagyok, mi vagyok, ne akarjál beskatulyázni a saját gondolkodásod keretei közé. Véleményt jogod van alkotni a nézeteimről, de ilyen kategorikus kijelentéseket nem tehetsz, mert az feltételezné, hogy te vagy a mindenható.

A sztálinistákról is eltérő a véleményünk. Összekevered őket a dogmatikus marxistákkal.

nandras1951 2015.11.06. 21:27:37

<em>"Mindezt azért mondom, mert nem látom a képességet a szembenézésre és a tanulságok levonására szocializmus bukásának okaival kapcsolatban. Ezért jelenik meg a bűnbakképzés."</em>

Legyen szíves pontosan megmutatni , hogy Dr. Nagy András cikkében hol van bűnbakképzés a részéről!

Várom szíves válaszát egy idézet és annak értelmezése formájában.

nandras1951 2015.11.06. 21:36:42

További kérdésem.

Ön azt írja: "A mai kor magyarországi fasizmusa a liberális demokrácia terméke."

Pillanatnyilag nem kívánom vitatni ezt a meglehetősen kategórikus állítását. Csupán azt szeretném tudni, hogy Ön szerint mi a fasizmus (ami - tegyük fel - a mai korban Magyarországon a liberális demokrácia terméke)?

aLEx 2015.11.06. 22:14:07

@nandras1951:

A válaszcikkem nem az Ön személyéről szól. A megfogalmazásom ugyanolyan általánosságokat fejez ki, ahogy az Ön definíciója. Nem érzem szükségét, hogy bármit konkrétan magyaráznom kellene az Ön személyére vonatkoztatva.

Különben most, hogy egyértelművé vált, hogy Ön azonos a Phoenix nicknevű bloggerrel, nem is kívánom Önnel mélyebben megvitatni a nézeteimet. Önnek tudnia kell, hogy miért.

aLEx 2015.11.07. 15:41:19

@nandras1951:

A moderált kommentjeire a válaszom itt olvasható:

Phoenix blogger szaros gatyája...
... és különös érdeklődése a kislányok bugyija iránt
blogvitak.blog.hu/2015/11/07/phoenix_blogger_szaros_gatyaja
süti beállítások módosítása